Wednesday, February 1, 2012

Tangkap suami Shahrizat segera

Tangkap suami Shahrizat segera, PKR membuat laporan kepada SPRM Kepimpinan PKR menuntut penangkapan serta-merta Salleh Ismail, suami kepada Menteri Umno Shahrizat Jalil, atas tuduhan rasuah ke atas pinjaman RM250 juta kerajaan yang diberikan bagi membangunkan projek pembiakan lembu Pusat Fidlot Kebangsaan di Gemas.

Salleh adalah pengerusi eksekutif Fidlot Kebangsaan Corp, sebuah syarikat persendirian yang berjaya memenangi tender pada tahun 2006 dari Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, yang ketika itu merupakan Menteri Pertanian, untuk menguruskan projek tersebut. Beliau telah menafikan sebarang salah laku, tetapi rentetan tuduhan dan pendedahan dari orang-orang yang pernah bekerja dengannya berterusan tanpa henti.

MACC membuat laporan

Pada hari Selasa, Sivarasa Rasiah, Ahli Parlimen PKR Subang dan Zuraida Kamaruddin, Ahli Parlimen Ampang, mengetuai satu pasukan ke Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia untuk membuat aduan terhadap pengerusi NFCorp.

Malah, kejatuhan NFC telah menjadi kompleks oleh perbalahan dalaman di kalangan atasan Umno. Watak utama dalam kejatuhan NFC bukan sahaja termasuk Shahrizat, Ketua Wanita Umno dan keluarganya, tetapi juga Muhyiddin, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, bekas Perdana Menteri Abdullah Ahmad Badawi dan Ketua Pemuda Khairy Jamaluddin.

Malah orang tengah Umno, Shamsubahrin Ismail aka Datuk Fix-it, telah terperangkap dalam perbalahan tersebut. Beliau telah ditangkap dan masih dalam reman yang panjang. Terdapat kebimbangan terhadap keselamatannya kini.

Pada mulanya, media arus perdana yang dikawal oleh Umno melaporkan Shamsubahrin diculik kerana cuba untuk membawa siasatan polis ke dalam rasuah NFC, tetapi tuduhan rasmi yang dibuat setakat ini adalah kerana didakwa menipu Salleh RM1.76mil dalam yuran perundingan palsu. Dua tuduhan menipu telah dibuat terhadapnya minggu lepas.

"Penangkapan segera perlu dilakukan," Zuraida memberitahu pemberita selepas membuat aduan di pejabat SPRM. Beliau merujuk kepada Salleh Ismail.

Sekiranya SPRM gagal untuk mengambil tindakan, pemimpin-pemimpin PKR akan melobi bagi penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja untuk menyiasat tingkah laku orang-orang yang menyiasat skandal RM250 juta serta SPRM sendiri untuk menghukum Salleh.

"Kami mahu melihat tindakan dalam tempoh dua minggu. Jika tidak, kami akan memanggil RCI bagi menyiasat SPRM sendiri - ia seolah-olah mereka tidak berupaya untuk menyiasat perkara itu secara bebas, " kata Sivarasa.

SOS

Terperangkap, Shamsubahrin telah menghubungi PKR, dengan melantik naib presiden N Surendran sebagai peguam. Pada sidang media yang diadakan pada hari Isnin, Surendran menyerahkan salinan kenyataan yang dibuat Shamsubahrin kepada pihak polis - sedihnya, ia telah diabaikan.

"Saya mempunyai bukti dalam bentuk SMS. Saya tidak sanggup untuk berbuat demikian walaupun saya telah dipaksa berulang kali. Saya hanya menjawab mengatakan saya akan cuba untuk menyelesaikan perkara itu, " kata laporanShamsubahrin.

Dia juga menuduh ketua NFCorp kerana "menipu saya dengan melantik saya sebagai Penasihat Korporat dan Perunding" pada bulan November 2011 yang menurutnya adalah pelantikan palsu.

Menurut Sivarasa dan Zuraida, memandangkan begitu banyak maklumat dari Shamsubahrin, jika pihak berkuasa masih gagal untuk mengambil tindakan terhadap Salleh, ia akan sama seperti mereka bersubahat dalam perbuatan rasuah. Kedua-dua pihak polis dan SPRM, kata mereka, harus diteliti bagi kesalahan itu.

"Kami kini mempunyai bukti yang mengejutkan dan rahsia besar tentang NFC," naib presiden PKR N Surendran memberitahu Malaysia Chronicle.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak akhirnya bersetuju untuk membekukan aset NFCorp selepas permintaan yang berterusan dari PKR, yang mengeluarkan beberapa pendedahan ke dalam tuduhan rasuah Shahrizat selepas menerima maklumat dari pemberimaklumat.

PKR, yang diketuai oleh Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim, telah menuduh NFCorp membelanjakan sekurang-kurangnya RM27 juta dalam dana awam untuk kondominium mewah, tanah, percutian dan perbelanjaan yang tidak berkaitan dengan ternakan lembu. Malaysia Chronicle

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...