Tuesday, February 21, 2012

Negara kebajikan Umno-BN adalah rasuah untuk menang pilihan raya

KUALA LUMPUR, 21 Feb — Dilihat sebagai usaha memperjelaskan kepada rakyat, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menegaskan konsep negara berkebajikan PAS berbeza dengan negara kebajikan Umno sambil menyifatkan konsep dibawa parti Melayu terbesar melalui Barisan Nasional (BN) berteraskan rasuah untuk memenangi pilihan raya.

Dalam tulisan terbaru di Harakahdaily, Presiden PAS ini berkata PAS berpegang kepada negara berkebajikan berasaskan Islam sementara Umno-BN pimpinan Datuk Seri Najib Razak berteraskan teori sekuralisme.

“Masih ramai yang terkeliru sehingga tidak faham perbezaan di antara negara berkebajikan dan negara kebajikan.

“Negara berkebajikan Islam tidak sama dengan negara kebajikan yang diamalkan di negara barat, kerana perbezaan prinsip, konsep dan matlamatnya berteraskan teori sekularisme yang berwawasan sekadar dunia sahaja seperti wawasan 2020,” katanya.

Jelas beliau , konsep negara berkebajikan yang ditawarkan parti itu meliputi semua aspek kehidupan termasuk politik, ekonomi dan sosial yang berteraskan Islam tanpa mengetepikan masyarakat bukan Islam.

“Negara kebajikan memisahkan urusan negara daripada agama sama ada secara total atau terpilih dan tanpa perhitungan halal dan haram serta dosa dan pahala. Selepas melakukan berbagai salah laku dan dosa, boleh hilang dengan pergi haji dan umrah atau sembahyang Jumaat.

“Islam menjadikan kebajikan tajuk umum kepada seluruh sifat kejadian manusia, melibatkan kehidupannya dalam hubungan dengan Tuhan, manusia dan seluruh alam. Bermula daripada dasar dan cara, sehinggalah matlamatnya,” katanya.

Pada Ogos lalu, PAS melancarkan Buku Konsep Negara Berkebajikan tulisan Hadi, dilihat menjawab kritikan pemimpin-pemimpin Umno sejak Hadi menghuraikan perkara itu dalam ucapannya pada muktamar tahunan Jun lalu.

PAS juga menggunakan tema itu dalam manifesto mereka pada pilihan raya umum 2008.

Konsep negara berkebajikan diperkenalkan Hadi semasa ucapan dasar presiden pada muktamar parti itu Jun tahun lalu.

Tegas Hadi, negara kebajikan Umno-BN merupakan kebajikan berbentuk rasuah untuk pilihan raya menambah masalah itu kini berada di tahap yang sukar untuk dibendung.

“Negara kebajikan BN berteraskan Umno melaksanakan kebajikan berunsurkan rasuah untuk pilihan raya. Ini kerana acuan kepiminannya dibarahi rasuah dalam pemilihan di semua peringkat dan mendapat undi pilihanraya juga dengan rasuah.

“Negara terus dibanjiri kemungkaran dan jenayah yang tidak mampu dihapuskan,” kata Ahli Parlimen Marang ini.

Berlainan dengan PAS, kata bekas menteri besar Terengganu ini, parti pimpinannya tetap berpegang kepada asas perjuangan dan tidak akan bertolak ansur terhadap perkara yang bertentangan dengan Islam.

“PAS tetap istiqamah dengan pegangan dasar, konsep dan matlamat perjuangan ketika bersama BN sejak awal tahun tujuh puluhan dan dikeluarkan daripada BN di akhirnya dan bersama Barisan Alternatif (BA) sejak tahun 1999 sehingga DAP keluar daripada BA dan masuk semula selepas itu.

“PAS juga tetap setia dan ikhlas dengan ikatan janjinya dengan sesiapa sahaja dan wajib menunjukkan contoh khusus kepada pihak bukan Islam dengan berpegang teguh dengan pesanan Rasulullah,” katanya. MI

Negara Berkebajikan buatkan Umno gelabah!

Selepas berakhir muktamar, PAS diserang hebat oleh Umno-BN melalui media-media mereka. Mengapa terjadi demikian? Apakah kerana PAS semakin mantap hari ini dengan pelbagai pembaharuan dan konsep Negara Berkebajikan yang ditampilkan? 


Ikuti wawancara berikut.

HARAKAH: Umno seolah-olah terpukul dengan Negara Berkebajikan. Mereka membuat berbagaibagai telahan negatif yang kononnya Negara Berkebajikan PAS mempunyai kecacatan dan pelbagai lagi dibuat. Pada pandangan Dato’ Seri mengapa Umno sedemikian?

DATO’ SERI ABDUL HADI AWANG: Alhamdulillah, tema yang kami bentangkan dalam muktamar yang lalu, ‘Negara Berkebajikan’ mendapat respon yang positif daripada pemerhati politik Islam dan bukan Islam dan menunjukkan kegelabahan Umno dalam respon mereka apabila pemimpin Umno membuat kenyataan yang bercanggah antara satu sama lain. Ada menyatakan PAS sudah menyeleweng daripada landasan dan matlamat perjuangan Islamnya. Ada yang menyatakan PAS meniru Umno. Kenyataan yang bercanggah antara satu sama lain.
bk_ngrkebajikan_01
Negara Berkebajikan PAS berbeza dengan Negara Kebajikan Umno

Isnin, 20 Februari 2012 00:00
Masih ramai yang terkeliru sehingga tidak faham perbezaan di antara negara berkebajikan dan negara kebajikan. Negara berkebajikan Islam tidak sama dengan negara kebajikan yang diamalkan di negara barat, kerana perbezaan prinsip, konsep dan matlamatnya berteraskan teori sekularisme yang berwawasan sekadar dunia sahaja seperti wawasan 2020. Negara kebajikan memisahkan urusan negara daripada agama sama ada secara total atau terpilih dan tanpa perhitungan halal dan haram serta dosa dan pahala. Selepas melakukan berbagai salah laku dan dosa, boleh hilang dengan pergi haji dan umrah atau sembahyang Jumaat. Selepas itu mengulangi semula dan kadang-kadang dengan kadar yang lebih besar berlipat kali ganda.

Islam menjadikan kebajikan tajuk umum kepada seluruh sifat kejadian manusia, melibatkan kehidupannya dalam hubungan dengan Tuhan, manusia dan seluruh alam. Bukan sahaja amalnya kebajikan, bahkan seluruhnya hendaklah bersifat kebajikan. Bermula daripada dasar dan cara, sehinggalah matlamatnya. Maka perkataan ‘berkebajikan’ adalah memberi makna yang tersebut, sehingga meliputi dasar, konsep, amalan dan matlamat seterusnya mencapai kemuncak yang menentukan martabat manusia iaitu taqwa. Perkara ini dihuraikan oleh firman Allah:

لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آَمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآَخِرِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآَتَى الْمَالَ عَلَى حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّائِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآَتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِينَ الْبَأْسِ أُولَئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ (177 ) البقرة .

177. Bukanlah menghadapkan wajahmu ke arah timur dan barat itu suatu kebajikan, akan tetapi sesungguhnya kebajikan itu ialah sesiapa yang beriman kepada Allah, hari kemudian, malaikat-malaikat, kitab-kitab, nabi-nabi dan memberikan harta yang dicintainya kepada kerabatnya, anak-anak yatim, orang-orang miskin, musafir (yang memerlukan pertolongan) dan orang-orang yang meminta-minta; dan (memerdekakan) hamba sahaya, mendirikan solat dan menunaikan zakat; dan orang-orang yang menepati janjinya apabila ia berjanji, dan orang-orang yang sabar dalam kesempitan, penderitaan dan dalam peperangan. Mereka Itulah orang-orang yang benar (imannya); dan mereka itulah orang-orang yang bertakwa.

http://wartablogger.blogspot.com/2012/02/negara-kebajikan-umno-bn-adalah-rasuah.html

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...