Tuesday, February 7, 2012

Najib dan timbalannya menjanjikan bulan dan bintang??

Kalah di Selangor: Najib menghampakan pemimpin Umno negeri
Kalah di Selangor: Najib menghampakan pemimpin Umno negeri

Apabila AS mendakwa kemenangan di Afghanistan sepuluh tahun lalu, kawasan strategik dimana AS mempunyai kawalan adalah Kabul manakala seluruh Afghanistan adalah masih dalam tangan Taliban. Namun, ini adalah sahaja yang diperlukan untuk mana-mana rejim untuk mengisytiharkan dirinya pemenang. Menakluki modal dan kawasan dimana penduduknya aktif dalam aktiviti-aktiviti daripada sosial, ekonomi dan politik.

Kita semua tahu UMNO berada dalam kesukaran akibat perbalahan dalaman yang meluas dan berakar umbi. Namun, UMNO Selangor tanpa seorang ketua sepenuh masa sendiri masih mahu menawan semula negeri itu daripada pentadbiran yang sangat popular iaitu Pakatan Rakyat yang diterajui oleh Menteri Besar Khalid Ibrahim dari PKR.

Pada hakikatnya, UMNO bercita-cita untuk bukan sahaja menawan Selangor tetapi juga Kuala Lumpur, untuk meningkatkan kredibilitinya dalam memerintah negara ini kerana kedua-duanya tempat ini adalah penting dan strategik sama seperti Kabul buat Amerika Syarikat di Afghanistan.

Negeri terkaya

Selangor merupakan negeri terkaya dengan keluaran dalam negara kasar per kapita melebihi RM90, 000 dan merupakan negeri yang paling ramai penduduk di Malaysia dengan lebih 5.5 juta orang. Komposisi etnik di negeri ini terdiri daripada Melayu 52,9%, Cina 27.8%, India 13.3%, dan lain-lain kumpulan etnik 6%. Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, yang melantik dirinya Ketua UMNO Selangor sementara, berharap bahawa orang Melayu akan kembali menyokong parti itu, seterusnya mengurangkan kesan undi bukan Melayu yang dijangka pergi kepada Pakatan Rakyat seperti yang berlaku pada tahun 2008 .

Selangor digelar sebagai pintu masuk ke Malaysia kerana lokasi yang strategik dan akses kepada semua urusan perniagaan dan laluan perjalanan. Ia adalah tempat dimana terletaknya Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), titik masuk utama negara, Pelabuhan Klang, pelabuhan terbesar di Malaysia. Kuala Lumpur, ibu negara Malaysia, dan Putrajaya, pusat pentadbiran persekutuan, yang terletak di dalam sempadan negeri, meningkatkan lagi kepentingan strategik Selangor. Selangor juga tempat acara sukan bertaraf dunia seperti Formula One Grand Prix dan Kejohanan Dunia Bot Kuasa F1.

Selangor juga mempunyai pusat-pusat bandar yang berkembang pesat, seperti Shah Alam, Petaling Jaya, Subang Jaya, Sunway dan bandar lama Klang. Tempat-tempat ini mempunyai banyak kemudahan moden termasuk institusi penjagaan kesihatan, 4 universiti awam dan 21 kolej universiti swasta, pusat membeli-belah yang besar, kawasan perindustrian yang luas dan pusat-pusat rekreasi.

Najib mesti memenangi Selangor

Negeri-negeri lain tidak begitu penting bagi Najib seperti Selangor. Bukan sahaja menawan semula Selangor penting untuk imej sendiri dan akan tertulis dalam sejarah presiden UMNO inilah yang menuntut semula negeri ini daripada pembangkang, tetapi tanpa Selangor, tabung UMNO sudah semakin kering.

Kerana ia adalah sebuah negeri yang sibuk dan strategik, kebanyakan tawaran besar Pelaburan Asing secara langsung melibatkan Selangor. Untuk kekal kaya, UMNO perlu melalui Selangor untuk mengambil tawaran yang baik untuk dikongsi bersama pemimpin-pemimpin korup UMNO. Bukan sahaja Najib berdepan dengan akaun bank UMNO yang semakin kekeringan, ketua-ketua di negeri ini akan berpaling darinya kerana gagal untuk menyampaikan apa yang mereka mahu.

Najib juga yakin bahawa negeri-negeri di bawah pemerintahan UMNO-BN kini dengan mudah boleh dipertahankan dengan penipuan yang biasa dan membeli undi. Hanya tinggal Selangor, yang sedikit berbeza. Oleh itu, strategi yang digunakan mestilah sesuai.

Usaha Najib paling dramatik di Selangor sejak akhir-akhir ini adalah untuk memaksa pemimpin UMNO yang sedang berbalah untuk menerima sesiapa sahaja yang dipilih oleh dirinya dan bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohamad untuk memimpin negeri ini. Walaupun individu itu bukan anak negeri atau pemimpin terkemuka disini. Tindakan ini 'diputuskan' semasa perbincangan selama3 hari pada bulan September 2011.

Ya, Mahathir dan Najib - yang juga mempunyai hak untuk membahagikan di antara mereka telah memutuskan bahawa mereka mesti bekerjasama dan bertolak ansur untuk memenangi Selangor. Ini bermakna bahawa kedua-dua Noh Omar, Menteri Pertanian dan Mohd Zin, setiausaha, Selangor UMNO boleh melupakan cita-cita mereka untuk menjadi Menteri Besar atau Ketua Menteri. Mereka juga patut berhenti bertengkar , tetapi sedih sekali tidak.

Ini adalah kerana tanpa seorang pemimpin negeri yang sepenuh masa, tiada siapa boleh memastikan atau memeriksa sama ada mereka akur. Najib tidak mempunyai masa yang cukup untuk Selangor, malahan untuk Malaysia sekalipun. Setakat yang termampu, dia akan memilih untuk bergerak dari satu lawatan rasmi yang mahal di luar negara, di mana beliau boleh berjalan di atas lantai berpermaidani mewah, mengenakan pakaian berharga RM20, 000 dan menampakkan dirinya seorang yang terhormat tetapi sebaliknya semua di tanah air ketawa dan mengkritik beliau kerana telah menjadi seorang yang hipokrit.

Masih dengan cara lama yang jahat

Tanpa menghiraukan kritikan, Najib dan timbalannya Muhyiddin Yassin telah berkempen dalam gaya tradisional UMNO yang menjanjikan bulan dan bintang-bintang, sementara menawarkan 'rasuah' dan 'barangan' kepada rakyat jika mereka memilih BN dalam pilihan raya umum akan datang. "Anda garu belakang saya, saya garu belakang kamu" atau politik "mee segera" sebagai yang diterangkan oleh Najib sendiri!

Baru-baru ini semasa "Sepetang Bersama Perdana Menteri" di rumah pangsa di Rimba Jaya, Najib memberi jaminan bahawa banyak masalah rakyat di bawah kerajaan Pakatan Rakyat akan diselesaikan jika BN mengambil alih pentadbiran negeri. Bagaimana dan bila tidak pula dijelaskan dengan terperinci, tidak pula beliau cuba menangani punca yang mendasari kesengsaraan Selangor, 50 tahun pemerintahan UMNO sebelum Pakatan Rakyat mengambil alih pada tahun 2008!

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yasin juga begitu sibuk di Selangor - 'membeli' undi. Pada satu majlis di Klang, Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran, mengumumkan peruntukan RM29mil bagi pembinaan sebuah sekolah baru. Beliau turut menyampaikan bantuan berjumlah RM6.68 juta kepada 34 sekolah agama di Selangor. Terdahulu, beliau menyampaikan bantuan berjumlah RM200, 000 kepada masjid Kampung Budiman di sini.

Ini adalah taktik biasa UMNO untuk meraih undi dan rakyat sudah arif dengan janji manis, yang biasanya tidak disusuli dengan apa-apa tindakan . Paling menarik, kedua-dua Najib dan timbalannya tidak sedar akan kenyataan ini sekarang.

Hari ini, sudah ada perubahan di Selangor, kontraktor UMNO sendiri enggan melampirkan salinan sijil keahlian UMNO mereka apabila mengemukakan tender mereka di Selangor yang mereka gunakan selalu lakukan sebelum ini, untuk mendapatkan layanan istimewa. Tetapi sekarang merit dan persaingan lebih diambil kira di Selangor kerana adanya ketelusan. Ianya masih banyak kekurangan tetapi secara perlahan-lahan dan sudah tentu, budaya tidak mengongkong meresap ke dalam masyarakat Selangor dan ahli perniagaan.

Tidak mampu menggugat Pakatan di Selangor

Pada masa yang sama, UMNO berharap bahawa kerajaan Pakatan Rakyat akan menjadi lemah. UMNO telah mencuba banyak cara untuk melemahkannya sejak kehilangan negeri itu pada tahun 2008. Selepas tahun 2008 UMNO pun cuba untuk menggunakan pemimpin-pemimpin PAS Hassan Ali dan Nasharuddin Mat Isa untuk membentuk kerajaan campuran UMNO-PAS yang akan meminggirkan PKR dan DAP. Seperti kita semua tahu sekarang - UMNO gagal.

Parti nasionalis Melayu berdegil terus menjadi duri dalam daging dengan harapan bahawa ia mampu menerobos terus perisai Pakatan. Politik longkang juga digunakan walaupun mengakibatkan kematian pembantu politik Selangor, Teoh Beng Hock.

Mereka cuba untuk menjatuhkan exco Elizabeth Wong dan Menteri Besar Khalid Ibrahim, menuduhnya menyalahgunakan wang negeri untuk membeli lembu untuk penyembelihan korban dan mengendalikan kereta peribadi di bawah perbelanjaan negeri.

Mereka juga mengheret kepala lembu melalui jalan-jalan di Shah Alam dalam usaha untuk menaikkan kemarahan orang Melayu terhadap penganut Hindu dan dengan itu menyalahkan kerajaan Pakatan Rakyat, yang telah meluluskan penempatan sebuah kuil berhampiran ke kawasan Melayu.

Mereka juga menuduh Khalid gagal menguruskan air dengan cekap, ini sebenarnya untuk membeli masa supaya tawaran baru kepada syarikat konsesi air SYABAS dibawah pimpinan pemimpin UMNO Rozali Ismail.

Gagal

Ada banyak lagi. Terlalu banyak usaha yang tidak masuk akal. Tiada telah berjaya. Malah cubaan terbaru untuk menggunakan Hasan Ali untuk menikam parti PAS dan Pakatan memakan diri sendiri. Hasan segera dipecat dan kini terbukti mendatangkan sakit kepala buat UMNO dengan ceramah liar seperti Pakatan bertujuan untuk membentuk penggabungan dengan Singapura untuk bergabung ke dalam sebuah republik.

Tetapi perkara yang paling penting yang sepatutnya dilakukan, UMNO Selangor telah gagal melantik seorang pemimpin yang betul. Apa yang dibuat memakan diri sendiri.

Kebenarannya adalah UMNO sebenarnya tidak mempunyai seorang pemimpin yang berkelayakan memimpin negeri seperti Selangor. Tiada siapa yang mempunyai kualiti yang diperlukan. Tidak ada pemimpin UMNO sekarang boleh menang.

Khir adalah kesilapan Dr M: Bagi Najib, Ezam atau Tyson

Mahathir membuat kesilapan melantik Khir Toyo Menteri Besar, menggantikan Abu Hasan dalam tahun 90-an, tetapi Khir melakukan begitu banyak rasuah sehinggakan ia adalah salah satu sebab utama mengapa rakyat Selangor membuang BN pada tahun 2008. Suka atau tidak, Mahathir terpaksa belajar dari kesilapan. Dia tidak akan terlalu tergesa-gesa untuk mendengar cakap Mukhriz anak "pintar" beliau kerana Mukhriz lah yang menasihatkannya supaya melantik Khir sebagai ketua menteri Selangor.

UMNO kini tahu ia mesti menyemak dengan teliti sebelum melantik pemimpin negeri Selangor yang akan datang. Adakah ia Ezam Mohd Nor, pembelot PKR yang menyertai UMNO pada tahun 2008, atau UMNO akan memutuskan untuk mengitar semula bekas orang kuat Selangor - Muhammad Muhammad Taib? Ya, ini masih hangat diperkatakan dalam UMNO Selangor.

Sebenarnya Ezam mahupun Muhammad Taib atau lebih dikenali dengan Tyson adalah calon yang tepat. Malah, kedua-duanya merupakan diselubungi banyak kontroversi dan membawa imej negatif. Rakyat Selangor tidak akan berani untuk membayangkan negeri mereka menjadi bebas rasuah jika lelaki-lelaki ini berkuasa.

Tetapi, Najib perlu memutuskannya dengan apa jua cara. Ia adalah sangat kritikal bagi Najib jika beliau mahu memenangi Selangor kembali. Jika dia membuat pilihan yang salah, maka dia akan dibiarkan dengan hanya satu ‘jaringan keselamatan '. Menipu secara terang-terangan di peti undi, dengan kewarganegaraan-untuk-undi bagi pekerja asing yang akan berpusu-pusu ke tempat mengundi dan dibantu oleh peningkatan jumlah yang tinggi dalam anggota RELA kakitangan yang dilantik untuk menjaga negara semasa hari mengundi. Malaysia Chronicle

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...