Sunday, January 29, 2012

Soi Lek takut DAP dan PKR tapi orang Cina kini juga lebih suka PAS dari MCA

Jui Meng: Soi Lek takut DAP dan PKR tapi orang Cina kini juga lebih suka PAS dari MCAPemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat mengecam Presiden MCA, Chua Soi Lek kerana "bercakap bohong tanpa mengelip mata" untuk menegaskan bahawa PAS adalah parti yang mendominasi gabungan Pakatan, dan orang-orang Cina harus mengundi untuk gabungan BN yang diketuai Umno kerana PAS parti Islam.

"Ini adalah mengapa MCA telah jatuh merudum. Mereka mempunyai pemimpin yang tidak berprinsip yang menipu besar, ditambah lagi dia merupakan seorang yang fanatik perkauman dan agama. Komen Soi Lek juga adalah satu penghinaan kepada Islam. Bagi kebanyakan rakyat Malaysia, kami telah dididik dari muda untuk menghormati semua agama, dan setakat ini, hanya orang-orang seperti Mahathir Mohamad, Ibrahim Ali dan Chua Soi Lek yang mengatakan agama ini lebih tinggi, bahawa agama itu tidak baik dan agama lain keterlaluan. Bagaimana orang seperti ini boleh layak untuk menerajui negara kita," Naib Presiden PKR, Chua Jui Meng memberitahu Malaysia Chronicle.

"Ia juga adalah sangat jelas bahawa Soi Lek takut akan DAP dan PKR. Sepertimana (Perdana Menteri) Najib takutkan Anwar. Itulah mengapa terdapat tekanan untuk mewujudkan Liwat II dan semua jenis tuduhan untuk menjatuhkan Anwar. Soi Lek takut orang Cina akanmengundi DAP dan PKR. Tetapi saya boleh memberitahunya sekarang, orang Cina lebih suka untuk mengundi PAS berbanding MCA, itu sudah pasti. "

Belajar menghormati semua agama, Soi Lek yang tidak sopan diberitahu

Jui Meng merujuk kepada satu temu bual yang Soi Lek berikan kepada Malaysian Insider. Presiden MCA itu menaikkan hantu pemerintahan Islam, dengan berkata bahawa masyarakat Cina telah mula jatuh kembali ke pangkuan Barisan Nasional (BN) kerana mereka kini sedar bahawa "memperkasakan DAP bererti membuka jalan untuk PAS".

"Ia adalah PAS yang akan menjadi parti dominan. Ia adalah PAS yang akan membuat keputusan, PAS yang akan memerintah rakyat jika mereka (pembangkang) mendapat kuasa. Jika mereka mendapat kuasa, PAS yang akan memerintah, "kata Soi Lek.

Tetapi walaupun Soi Lek dengan yakin menyatakan ini sebagai fakta, menafikan bahawa ini adalah semata-mata rancangan parti itu untuk menarik undi Cina pada pilihan raya umum yang akan datang, beliau tidak dapat memberitahu kenapa ini begitu menakutkan apabila menegaskan BN adalah Umno yang dicemari rasuah.

"Media Umno BN yang digunakan untuk membakar kami dengan berkata PAS adalah rakan seperjuangan rendah dalam Pakatan kerana kita memenangi kerusi terkurang. Mereka berkata kami cemburu dan cuba untuk mewujudkan perasaan buruk-sangka antara kami bertiga. Malah, walaupun tiada mereka mendesak bahawa ia ada. Tetapi Soi Lek adalah presiden MCA dan bukannya pemberita. Beliau perlu menghormati parti sendiri dan bercakap dengan tanggungjawab yang lebih besar. Cara dia bercakap sekarang, tiada siapa akan menghormati MCA, "MP Kuala Krai PAS Hatta Ramli memberitahu Malaysia Chronicle.

Cuma melihat apa yang beliau mahu dan tidak menghiraukan selebihnya

Tetapi benar-benar tidak sedar, Soi Lek memberi amaran bahawa "hari kemegahan" PAS bakal cepat tiba dan menolak apa-apa kemungkinan bahawa PKR akan menjadi parti yang lebih dominan dalam Pakatan Rakyat (PR).

"Saya tidak akan mengatakan ini adalah sebuah rancangan. Mengatakan ini adalah rancangan kami bererti kita sedang bermain. Inilah apa yang disedari oleh orang-orang Cina bahawa undi untuk DAP memperkasakan DAP, mengukuhkan DAP, (dan) membuka jalan untuk PAS, yang akhirnya mungkin mencapai peringkat pusat, "katanya.

PKR, katanya, tidak sepadan dengan rakan Islamnya dari segi organisasi, disiplin parti dan yang paling penting, kesetiaan ahli, menyebabkan parti tersebut yang paling lemah daripada tiga parti di dalam PR. Bekas Menteri Kesihatan berkata walaupun keyakinan PKR dalam mengetuai perarakan pakatan pembangkang ke Putrajaya, parti itu telah menghadapi bilangan berpaling tadah terbesar daripada pemimpin-pemimpin utama.

"PKR mungkin adalah satu-satunya parti di dunia yang begitu yakin akan berarak ke Putrajaya, satu-satunya parti yang akan menuntut kemenangan hangat, tetapi mempunyai masalah terbanyak. Ia adalah satu-satunya parti yang sepatutnya muncul tertinggi tetapi bilangan ahli yang meninggalkan PKR amat menakutkan - 50 pemimpin kanan telah pergi, termasuk 12 atau 13 wakil rakyat yang telah secara terbuka berkata mereka mempunyai hubungan yang terputus dengan PKR," kata Soi Lek.

MCA kehilangan lebih banyak kerusi dari PKR, tetapi Soi Lek lupa

Walaubagaimanapun, Soi Lek terlupa untuk menyatakan walaupun PKR kehilangan sejumlah bilangan wakil-wakil yang dipilih, ia masih memegang lebih banyak kerusi di Parlimen daripada MCA yang hanya memegang 15. Untuk mengelakkan ini daripada berulang, ketua de facto PKR Anwar Ibrahim, yang juga Ketua Pembangkang, telah berkata bahawa parti itu akan membariskan 40 peratus calon baru pada pemilihan akan datang, berjanji untuk membariskan calon profesional yang lebih berpendidikan, bukan aktivis.

"Saya tidak mahu terus mengulanginya tetapi ia adalah kerana kekurangan pendirian berprinsip ini bahawa MCA telah gagal untuk bangun kembali daripada abu 2008. Soi Lek menuding jari pada PKR, tetapi gagal berkata mengenai kehilangan kerusi MCA sendiri. Dia memberi amaran terhadap parti PAS tetapi tidak menyebut pembuli BN sendiri iaitu Umno. Apakah ini? Apakah jenis manusia seperti ini?" tanya Jui Meng, bekas naib presiden MCA, yang mengetahui bahawa Soi Lek dicemari skandal.

Bekerjasama dangan Umno bagi menghasilkan rasuah perkauman

Jui Meng, seperti pemimpin MCA yang lain, telah memberi amaran kepada komponen BN bahawa ia bakal kehilangan sekurang-kurangnya 30% daripada ahli-ahlinya kepada PKR dan DAP. Penghijrahan besar-besaran itu adalah kerana ahli yang kecewa putus asa terhadap Soi Lek dan pasukannya, kata Jui Meng.

"Hanya kaji apa yang dikatakan Soi Lek, satu demi satu fakta. Yang mana satu dia tidak berputar belit atau memberi alasan? Beliau bercakap mengenai NFC dan menyalahkan Shahrizat untuk tidak bertindak balas dengan pantas tetapi sepantas kilat, dia bergegas untuk mempertahankan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak kerana mengendalikan keadaan dengan baik, apabila ia adalah bertentangan sebenarnya. Najib sepatutnya serta-merta menasihatkan Shahrizat untuk mengambil cuti dan memerintahkan siasatan tetapi tidak, beliau menyertai Shahrizat dalam mendesak bahawa NFC merupakan helah pembangkang," kata Jui Meng, bekas Ahli Parlimen Bakri.

"Dan pada hujung minggu, Ibrahim Ali telah mula mengkaumkan rasuah di NFC. Ibrahim Ali berkata jika orang-orang yang digelapkan dari NFC Melayu dan dari Umno, dan pembuat bising orang bukan Melayu, maka ia tidak salah. Ia bukannya mencuri tetapi suatu perbuatan patriotik, dan orang-orang yang dihukum sepatutnya pembuat bising disebabkan warna kulit mereka. Tetapi dari Soi Lek, tiada sebarang bunyi. Bagi beliau, ini boleh diterima. Padanlah ahli-ahli MCA menukar parti." - Malaysia Chronicle

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...