Saturday, December 10, 2011

UMNO DALANG PERISTIWA 13 MEI...

UMNO DALANG PERISTIWA 13 MEI DI SABAH!!!
Dari awal lagi Tun Stephens dan Peter Mojuntin telah melahirkan rasa tidak puas hati dan mendedahkan campurtangan pemimpin-pemimpin Kuala Lumpur untuk mengawal Sabah secara direk.

KL cuba menghapuskan autonomy yang telah ditandatangani dengan hati yang berat di London dalam Malaysia Agreements 1963. Tapi pemimpin Pusat bijak melindungi perbuatan itu dengan berselindung disebalik USNO-SCA.

Dalam kenyataan pada 26 September 1967, Mojuntin bertanya “Is It not true that the USNO activities at HQ level are under the control of UMNO boys and lawyers from Malaya?...Even USNO members have heard to complain about this….” (ms 237 Herman Luping, Sabah’s Delimma)

Keputusan pilihanraya umum pertama 1967, USNO-14, UPKO-12, SCA-5 dan Bebas-1.

Pilihnaraya 1967 adalah friendly contest antara tiga anggota Sabah Alliance Party. Free for all berlaku kerana perebutan kerusi bumiputera antara USNO dan UPKO tidak dapat diputuskan.

Pengerusi Sabah Alliance atau Perikatan Sabah ialah Tun Stephens. Stephens juga Presiden UPKO dan Menteri Hal Ehwal Sabah diperingkat Pusat. Pada PRN 1967, Stephens dinasihat jangan bertanding dan dijanjikan jawatan sebagai Pesuruh Jaya Malaysia ke New Zealand atau Australia. Tun Stephens patuh nasihat KL itu.

Setelah keputusan pilihan raya 1967 diumumkan. Tun Mustapha memanggil mesyuarat Sabah Alliance di rumahnya di Tanjung Aru. Pada masa itu diketahui beberapa orang wakil dari KL iaitu pegawai-pegawai UMNO telah berada di rumah tersebut.

Sebenarnya Tun Mustapha bukan pengerusi Sabah Alliance tetapi oleh kerana USNO mendapat 2 kerusi lebih, maka dia memanggil mesyuarat. Mesyuarat itu diwakili semua pemimpin kanan UPKO termasuk Tun Stephens. Kehadiran orang luar yang kononnya sebagai penasihat USNO menjadikan mesyuarat agak panas dan tegang.

Tun Mustapha atas nasihat Kuala Lumpur tidak melantik seorang pun wakil UPKO dalam kabinet. Dia menubuhkan kabinet kecil lima anggota sahaja. Dua menteri dari USNO, iaitu Harris Salleh dan Mohd Said Keruak, dua dari SCA, Khoo Siak Chew dan Pang Tet Tsung. Empat lagi jawatan menteri akan dilantik kemudian.

Keputusan Tun Mustapha atas nasihat UMNO itu hampir mencetus rusuhan kaum di Sabah. Peristiwa yang mencetusnya berlaku pada tarikh “13 MEI 1967”.

Tun Stephens sebagai Pengerusi Sabah Alliance Party mengarah Setiusaha Sabah Alliance Party, Abdul Mumin Kalakhan untuk memanggil mesyuarat pada jam 7 malam, 13 Mei, 1967.

Setelah tiba di pejabat Sabah alliance di Gaya Street, pejabat itu telah dikunci dan semua lampu di padam. Pemimpin UPKO merasakan tindakan USNO tersebut sebagai usaha untuk menghina UPKO dan pemimpin Huguon Siou mereka.

Sekumpulan pemuda UPKO dan Peter Mojuntin merancang untuk bertindak balas tetapi sebagai seorang negarawan yang berjiwa besar Tun Stephens menasihati mereka supaya bersabar.

Akhirnya pada 15 Mei 1967 parti UPKO keluar dari Sabah Alliance dalam satu mesyuarat khas di Penampang. Bertitik tolak dari hari itu parti UMNO dan KL telah berjaya memecah belahkan perpaduan bumiputera Sabah.

Jika dulu Divide and Rule diamalkan dengan hanya menghantar "penasihat" atau wakil UMNO. Sekarang UMNO telah bertapak di bumi Sabah!!

Sumber : muslioli.

Komen : apa dah jadi... blogger UMNo sendiri dah mula tulis cerita burok kelaku UMNO......

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...