Monday, December 19, 2011

Kerana Umno, MCA sanggup melawan Tuhan!

Kerana Umno, MCA sanggup melawan Tuhan! Malaysia adalah satu-satunya negara di dunia di mana hudud adalah dipolitikkan oleh parti-parti politik bagi menakutkan pengundi. Walaupun menganut agama Islam yang berpendapat bahawa undang-undang syariah sebagai bahagian penting agama, UMNO tidak ragu-ragu untuk menggunakan hudud sebagai peralatan politik untuk memenangi undi dari orang bukan Islam.

Apabila mereka tidak boleh terlalu mendedah sambil menidakkan hudud kerana takut kehilangan undi Melayu yang mereka agihkan kepada MCA, pemikiran bahawa MCA akan melakukannya di pihak mereka. UMNO sangat memerlukan undi bukan Islam. Tetapi modus operandi pengagihan ini telah memakan diri sendiri. UMNO dan MCA kini sedang dikutuk oleh orang Islam dan bukan Islam kerana mempermainkan hudud bagi mendapatkan beberapa kelebihan politik daripadanya.

MCA yang membuat kerja kotor mereka

Islam sebagai agama sempurna - syummul. Apa yang diamalkan oleh sesetengah orang Islam yang jahil di sesetengah negara tidak semestinya menggambarkan agama Islam. Hudud hanyalah sebahagian kecil syariah. Jika ini tidak dijelaskan kepada orang bukan Islam oleh orang-orang 'yang lantang bersuara' dan pengambil kesempatan dalam politik ia mungkin mendapat tentangan dari orang bukan Islam tetapi ia tidak cukup buruk untuk tidak menjejaskan kuasa BN. UMNO, MCA dan beberapa ulama pseudo cuba mengaburkan hudud dengan berharap usaha mereka bagi mendapat kuasa politik dan pengiktirafan sosial.

Walaupun mempunyai 'ulama' yang kuat agama yang dibayar kerajaan, UMNO tidak mengambil inisiatif yang diperlukan untuk menjelaskan kepada rakyat tentang kesederhanaan Islam dan tafsiran hudud yang luas dalam konteks moden. Seorang pensyarah universiti tempatan dalam Undang-Undang Syariah mengulas: "Jika UMNO memutuskan untuk tidak mengamalkan hudud, kerana mereka mendakwa mereka tidak lagi bersedia untuk itu mereka harus sekurang-kurangnya menghormati undang-undang hudud sebagaimana yang ditetapkan dalam al-Quran. Mereka tidak seharusnya bermain dengannya dan cuba untuk menolaknya kemahkamah PAS kemudian mula kutuk dan mengejek mereka untuk melaksanakan hudud untuk menakut-nakutkan orang bukan Islam. Dan yang paling teruk ialah membenarkan MCA untuk melakukan kerja kotor mereka."

MCA, yang sebahagian daripada BN dan pasangan UMNO dalam politik, hanya baru-baru ini telah menganjurkan satu forum mengenai hudud di Wisma MCA untuk membincangkan merit dan implikasi walaupun mereka kurang tahu tentang undang-undang syariah. Idea MCA mengambil misi ini adalah untuk mewujudkan fobia tentang Islam dan tarik Cina jauh dari PAS atau Pakatan – secara tidak langsung berharap bahawa UMNO dan BN boleh mendapat lebih banyak sokongan daripada orang Cina. Forum ini gagal dan berakhir dengan hadirin mempunyai pandangan yang keruh terhadap hudud dan ini tidak cukup untuk menjejaskan keutamaan pengundi bagi pihak pembangkang. Tipu daya dan helah oleh MCA tidak meyakinkan umat Islam dan bukan Islam.

Merejam dan membunuh

Merejam dan membunuh bagi kesalahan telah ditetapkan di zaman dahulu di kebanyakan tamadun manusia. Jika seseorang telah membaca Taurat - Deutoronomy – mengenai murtad (17:01 - 17:07), fitnah isteri sendiri (17:01 - 17:07), wanita yang kehilangan kesuciannya (22:20 - 22:21) dan zina (22:22-22:24) ini semua merupakan kesalahan yang boleh dihukum rejam hingga mati. Bagaimanapun ini adalah undang-undang yang ditetapkan pada masa, sebelum dan selepas diturunkan Kitab Taurat kepada Musa, mengikut tradisi Yahudi. Tetapi hari ini tiada seorang Yahudi atau negara Yahudi yang menetapkan rejam atau membunuh sebagai satu bentuk hukuman bagi kesalahan itu. Terdapat beberapa persamaan di antara apa yang telah ditetapkan dalam Kitab Suci pada ketika itu dan apa yang diamalkan hari ini.

Orang Kristian juga tidak menetapkan sebarang undang-undang sedemikian ke atas orang-orang yang berdosa pada hari ini. Injil menetapkan hukuman mati bagi aktiviti-aktiviti berikut, antara lain: murtad, pembunuhan, penzina, kebinatangan, rogol, seorang wanita yang didapati bukan dara pada malam perkahwinannya, menyembah tuhan-tuhan lain, ilmu sihir, mengutuk ibu bapa dan penculikan. ‘Old Testament’ mengatakan: "Jika seorang Kristian telah melakukan jenayah, dia hendaklah dihukum" (Jenayah dan Hukuman dalam Injil -Wikipedia). Injil menetapkan kematian oleh rejam bagi murtad: "Anda hendaklah merejamnya mati dengan batu, kerana dia cuba untuk menarik kamu dari TUHAN, Allahmu "(Deutronomy; 13:10).

Murtad sentiasa dianggap sebagai kesalahan besar dalam hampir semua agama-agama dan sistem politik dunia, kerana ia dianggap sebagai pengkhianatan terhadap norma-norma yang diterima masyarakat. Hudud yang begitu dikritik ramai, termasuk orang-orang Yahudi dan Kristian, ironinya kebanyakannya dari preskripsi Talmud / Injil yang sama sejak asal usul Islam, Yahudi dan Kristian juga sama, contohnya Undang-undang Ibrahim.

Quran tidak menetapkan rejam

Kejadian dan hukuman yang kejam terlalu biasa pada masa itu. Malah orang-orang Rom, Hindu, Cina dan orang-orang Mesir mempunyai hukuman yang teruk bagi orang mereka pada masa itu. Perhambaan, hukuman mati dan memotong bahagian-bahagian badan adalah terlalu biasa pada masa itu. Berjuta-juta orang telah dihambakan bagi membina Piramid, Tembok Besar China dan Taj Mahal. Mereka berusaha keras untuk raja-raja mereka yang egois. Dunia telah melalui dua perang dunia yang menyaksikan berjuta-juta nyawa dihapuskan. Orang sejak zaman dahulu lagi, telah membunuh satu sama lain atas nama maruah, agama, bangsa dan wilayah dalam setiap bahagian di dunia.

Tafsiran kitab-kitab agama hari ini telah berkembang menjadi paradigma dan dimensi baru kepada keadaan yang lebih halus berasaskan mereka yang beriman di dalam kuasa Ilahi masih sama tetapi hukuman yang dikenakan mungkin tidak mematuhi cara-cara lama. Ini adalah persamaan antara Kitab Suci dan realiti bahawa rakyat semua agama patuh dalam dunia moden walaupun mengetahui bagaimana dogmatik kepercayaan mereka.

Terdapat percanggahan pendapat di kalangan pemikir Islam modenis tantang pengaplikasian rejam bagi zina. Al-Quran tidak menetapkan rejam sebagai hukuman bagi sebarang jenayah, menyebut hanya sebatan sebagai hukuman bagi zina. Al-Quran (An-Nur-24:2-9) menyebut hukuman berzina tetapi bukan rejam. Ayat 24:4-5 juga menyebut syarat-syarat untuk membuktikan pertuduhan itu.

"Perempuan dan lelaki berzina, hendaklah kamu sebat tiap-tiap seorang dari keduanya dengan seratus kali sebat: Marilah tidak berbelas kasihan kepada mereka, dalam perkara yang ditetapkan oleh Allah, jika kamu orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat: dan hendaklah pihak orang-orang yang beriman menyaksikan hukuman seksa yang dikenakan kepada mereka itu."(24,2)

"Penzina lelaki tidak boleh berkahwin supaya menyelamatkan perempuan yang berzina atau musyrik, dan penzina perempuan tidak boleh berkahwin bagi menyelamatkan lelaki yang berzina atau musyrik. Semua yang diharamkan kepada orang-orang yang beriman. "(24.3)

"Sesungguhnya orang-orang yang menuduh wanita yang telah berkahwin berzina kemudian gagal mengemukakan empat orang saksi, anda hendaklah sebat mereka lapan puluh kali sebatan dan jangan menerima apa-apa keterangan dari mereka: mereka jahat." (24:4)

"Jika mereka bertaubat selepas itu dan berubah, Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." (24:5)

"Bagi orang-orang yang menuduh pasangan mereka sendiri tanpa mana-mana saksi lain, maka kesaksian itu boleh diterima jika (si penuduh) bersumpah oleh Allah empat kali bahawa mereka berkata benar." (24:6)

"Sumpah kelima hendaklah menanggung kemurkaan Allah ke atasnya, jika dia menipu." (24:7)

"Dia boleh dianggap tidak bersalah jika dia bersumpah oleh Allah empat kali bahawa si penuduh adalah seorang pendusta. (24:8)

"Sumpah kelima hendaklah menanggung kemurkaan Allah menimpa dirinya jika suaminya berkata benar." (24:9)

Ia adalah antara dia dan Allah

Al-Quran berkata;

"Jika mana-mana wanita kamu melakukan suatu perbuatan yang keji, Ambil keterangan empat saksi (yang boleh dipercayai) dari kalangan kamu terhadap mereka dan jika mereka memberi keterangan, kurunglah mereka dalam rumah sehingga kematian mereka, atau Allah menghukum mereka dengan cara yang lain. "(4.15)

"Dan bagi kedua-dua yang bersalah melakukan perbuatan-perbuatan yang keji dari kalangan kamu, hukumlah mereka kedua-duanya; kemudian jika mereka bertaubat dan berubah, berpalinglah dari mereka; sesungguhnya Allah adalah sentiasa menerima taubat (belas kasihan), lagi Maha Mengasihani." (4.16 )

Pada zaman awal Islam, orang-orang pagan Mekah, dan orang-orang Yahudi Madinah sudah biasa dengan amalan untuk mendapatkan kebijaksanaan dan mematahkan semangat masyarakat Islam yang lemah di Madinah. Atas sebab ini, murtad dianggap sebagai satu dosa besar dalam Islam. Sama ada ia boleh dihukum oleh undang-undang Islam adalah suatu perkara yang dibahaskan di kalangan para ulamak Islam.

Beberapa sarjana percaya bahawa murtad itu patut dihukum selepas percubaan kerana mereka anggap perkara ini jenayah menipu dan pemberontakan terhadap masyarakat, manakala yang lain berpendapat bahawa jika seseorang mengubah imannya dan tidak mencabar masyarakat Islam, ia adalah satu perkara antara dia dan Allah, Yang akan menyeksanya di akhirat. Dalam Al-Quran rejam tidak terlibat sama sekali, tidak juga membunuh.

Keruntuhan Moral

Gaya hidup hedonistik tidak diterima oleh semua agama. Susunan sosial adalah penting dalam mana-mana agama, isteri tidak mahu dijangkiti HIV melalui suami yang rambang. Tiada ibu bapa yang mahu mendengar anak perempuan mereka pulang ke rumah untuk memaklumkan kepada mereka bahawa dia telah dihamilkan oleh kekasihnya. Tiada isteri dan anak-anak yang mahu membunuh diri hanya kerana pencari nafkah keluarga telah kehilangan semua wang dalam perjudian. Aktiviti seksual yang rawak telah membawa kesengsaraan kepada orang-orang dan kanak-kanak yang tidak berdosa. Mencari keseronokan selalunya menyenangkan bagi sesetengah orang, tetapi masyarakat tidak boleh mengabaikan hakikat bahawa ia datang bersama halangan besar.

Hari ini kita lihat berjuta-juta orang yang terjejas dengan HIV dan STD lain yang tidak boleh diubati. Kita dapat lihat kadar penyakit kelamin disebarkan dalam masyarakat kita begitu membimbangkan. Berjuta-juta kanak-kanak dan pasangan suami isteri yang tidak berdosa sedang dijangkiti dengan penyakit-penyakit yang tidak boleh diubati yang diperolehi dari hubungan seks secara rambang dan penyalahgunaan dadah. Kita melihat kebenaran di dalam agama apabila kita melihat masyarakat hari ini yang semakin kotor dengan keruntuhan akhlak. Oleh itu, terdapat sebab-sebab yang sah mengapa Islam dan semua agama-agama lain melarang gaya hidup hedonistik. Perlu ada ini had (hudud) kebebasan di dalam kehidupan manusia, atau jika tidak, ia akan membawa kehancuran.

Apabila hudud disalurkan kepada pemimpin politik Cina, orang Islam dan bukan Islam adalah sebahagian daripada panel yang membincangkan perkara itu. Seorang ulama 'Islam' pada forum tersebut menerangkan bahawa tiada mana-mana negara yang telah menerima pakai hudud telah berjaya, memetik beberapa negara untuk menyokong premisnya. Beliau mencadangkan bahawa tiada parti politik yang melaksanakan hudud telah membawa kemajuan dan kejayaan kepada mana-mana negara. Sebagai seorang Muslim, dia tidak menerangkan hudud. Dia juga tidak mengeluarkan pelan tindakan yang boleh digunakan bagi hudud untuk kegunaan semua - PAS, UMNO dan orang bukan Islam secara umumnya.

Bertindak lebih sebagai jurucakap UMNO, beliau mungkin menunjukkan bahawa oleh kerana PAS adalah sebuah parti Islam yang mempunyai hudud sebagai sebahagian daripada tanggungjawab agama, negara ini akan gagal jika PAS diberi kuasa untuk memerintah negara. Rakyat dapat merasakan ini: apa yang beliau sebutkan hanyalah ‘hukuman keras’ yang dikenakan jika hudud dilaksanakan.

Islam digunakan sebagai barang permainan

Satu lagi Melayu-Islam - seorang pembantu kepada MB - dari sebuah negeri pantai timur yang menyebut bahawa dia tidak bersetuju dengan hudud seperti yang dicadangkan oleh PAS - 'hudud ala PAS'. Tetapi dia tidak membuat apa-apa usaha untuk menjelaskan apa yang salah dengan versi hudud itu, tidak juga dia menghasilkan versi hudud UMNO atau menerangkan secara terperinci hudud seperti yang disarankan oleh Islam. Oleh itu, hasrat beliau sekali lagi bermotifkan politik semata-mata untuk mengutuk PAS. Sudah tentu terdapat ahli panel bukan Islam yang melihat hudud dari bagaimana ia telah dilaksanakan di beberapa negara-negara Islam. Tafsiran hudud mereka adalah berdasarkan apa yang mereka lihat berlaku di beberapa negara-negara Islam. Mereka tidak boleh dipersalahkan kerana pandangan mereka telah diwarnai oleh apa yang mereka lihat atau membaca mengenai cara-cara yang jahil umat Islam mengamalkan undang-undang syariah di sesetengah negara Islam yang mundur.

Ia dilaporkan bahawa pemimpin Cina tersebut telah membuat kesimpulan bahawa jika hudud dilaksanakan, negara akan menghadapi masalah dari segi ekonomi. Sebenarnya niatnya menganjurkan forum ini adalah dengan niat semata-mata untuk meyakinkan orang-orang Cina bahawa jika mereka mengundi untuk PAS atau Pakatan, maka mereka akan terpaksa menderita dengan undang-undang hudud sebagaimana yang ditetapkan dalam undang-undang syariah. Itulah motifnya. Forum perbincangan tersebut bukanlah kursus intelektual, seminar agama atau kolokium ekonomi. Anehnya, beliau berjaya mendapatkan beberapa orang-orang Islam untuk membantunya memajukan matlamat politiknya. Ia gagal dan memakan diri sendiri. UMNO sedang senyap mengenai perkara itu - dan berdiam diri mungkin bermakna setuju. Ia adalah semua permainan politik dalam BN menggunakan Islam sebagai alat mainan. PAS telah memerintah Kelantan selama lebih daripada 20 tahun dan kami tidak pernah mendengar apa-apa hukuman keras yang dikenakan ke atas pesalah-pesalah di bawah syariah di negeri ini. Orang-orang Cina di Kelantan gembira dengan kerajaan PAS yang 'bersih'.

Hilangkan kecelaruan dan kekaburan

Ia dilaporkan bahawa seorang 'ulama' tempatan - Cina muallaf yang lantang - cepat melabel pemimpin Cina sebagai kurang ajar, memberi amaran kepadanya, menyifatkan beliau sebagai penzina, dan sebagai seorang yang berasal daripada latar belakang tercemar. Tidak patut bagi seorang ahli akademik, beliau menyalak pada pelacuran, perempuan-perempuan simpanan dan kiasu - menganggap bahawa semua orang Cina tidak bermoral. Dia Cuma tidak menghasilkan satu penyelesaian kepada kekaburan sosial di sini dan memberitahu rakyat bahawa semua lakonan di forum itu adalah bermotifkan politik dan tidak kena-mengena dengan hudud, Islam atau prinsip moral.

Seperti yang dilaporkan, 'ulama' tersebut membayangkan bahawa parti-parti politik atau bukan Islam boleh memberi komen terhadap salah laku dalam tadbir urus, rasuah dan lain-lain tetapi apabila ia berkenaan perkara-perkara yang berkaitan dengan Islam, mereka tidak boleh terlalu kurang ajar untuk member komen. 'Ulama' ini tidak cukup berilmu mengenai Islam, kerana dia tidak memahami bahawa Islam itu sendiri adalah syummul - merangkumi setiap bahagian daripada aktiviti manusia dan segala-galanya yang dilakukan seorang Muslim harus mematuhi ajaran Islam, dia harus tunduk kepada etika sebagaimana yang ditetapkan dalam Islam. Islam tidak berdiri dengan sendirinya tetapi ia adalah satu cara hidup. Beliau cuma tidak memberitahu orang bukan Islam bahawa hanya ada hudud sebagaimana yang ditetapkan oleh Al-Quran dan tidak ada perkara seperti 'Hudud ala PAS' atau 'Hudud ala UMNO'.

Seorang bukan Islam mempunyai hak untuk ingin tahu dan bertanya semua perkara berkenaan Islam atau hudu. Dan ia adalah kewajipan seorang Muslim untuk menghilangkan kecelaruan dan kekaburan bagi orang bukan Islam untuk memahami tentang Islam atau hudud bukan memburukkan mereka. Memanggil bukan Islam kurang ajar tidak akan menyelesaikan masalah. Sebagai seorang Muslim yang mendakwa mengetahui banyak perkara mengenai Islam, beliau sepatutnya menjelaskan kepada rakyat apa itu hudud dan tidak berbunyi seperti jurucakap UMNO.

Ia juga dilaporkan bahawa Perkasa dan ABIM bersemangat mencemuh pemimpin Cina tersebut dan mahu beliau meminta maaf kerana lantang pada hudud. Mereka memberi amaran kepadanya bahawa MCA akan 'diajar satu pengajaran' dalam pilihan raya umum akan datang. Walau bagaimanapun, permohonan maaf tidak datang dari pemimpin yang sombong takbur tersebut. UMNO sekali lagi terperangkap kotor apabila pemimpin mereka kekal senyap berhubung perkara itu. Mereka mesti tersilap sangka lebih awal bahawa mereka boleh menjaringkan beberapa mata positif dari forum tersebut tetapi ia memakan diri mereka sendiri. Jari sekarang menunjuk pada UMNO bagi kesilapan yang dicipta oleh MCA.

UMNO lebih suka untuk tidak melaksanakan hudud

Kebenarannya, UMNO itu sendiri lebih suka untuk tidak melaksanakan hudud walaupun mendakwa mempunyai ahli-ahli Islam yang terbesar di negara ini. Mereka sengaja menendang bola kepada PAS dengan harapan bahawa PAS akan merayu kepada rakyat bahawa ‘jika mereka berkuasa hudud akan dilaksanakan’. MCA terlalu berharap angin ini meniup kuat untuk memenangi undi Cina.

PAS terlalu bijak untuk jatuh ke dalam serangan hendap ini. UMNO telah gagal untuk menyedari bahawa rakyat tidak begitu naif untuk memepercayai helah politik mereka. Para pengundi dapat melihat umpan di sini dan masih akan mengundi PAS dan Pakatan Rakyat dalam pilihan raya umum yang akan datang. Orang bukan Islam di Kelantan tidak menyesal memilih PAS sebagai penyelamat mereka. Malah, PAS dan negeri-negeri yang dikuasai Pakatan telah secara tidak langsung 'melaksanakan' prinsip-prinsip syariah tanpa disedari - Islam membenci dan mengutuk rasuah, nepotisme, pembaziran dan kecurangan. Islam menyokong kejujuran, integriti, kecekapan, kebertanggungjawaban dan ketelusan dalam tadbir urus.

Tadbir urus negeri atau negara dengan kejujuran dan integriti adalah dirinya sendiri sebahagian daripada prinsip Syariah, kerana ia harus mempunyai had (hudud) kepada semua perkara yang dilakukan seseorang dalam hidup – bebas kecurangan, rasuah, obsesi atau terlebih dalam melaksanakan kuasa seseorang. Seseorang harus hidup dalam perimeter dibenarkan di dalam dirinya untuk melindungi undang-undang dan ketenteraman dalam masyarakat. Jika seseorang itu 'di luar' perimeter ini, beliau boleh dikenakan hukuman. Bagaimana hukuman dikenakan sekali lagi tertakluk kepada tafsiran mengikut keadaan dan era di mana kita hidup - berdasarkan Ijma' para penggubal undang-undang dalam sebuah negara demokrasi. Hudud – seperti yang disalah sangka oleh sesetengah orang Islam dan bukan Islam - tidak akan dipaksa supaya diterima orang lain.

Daging murah untuk rakyat

Dalam tadbir urus dan dalam sistem demokrasi, ia sentiasa adalah persetujuan daripada penggubal undang-undang yang akan menentukan apakah undang-undang yang perlu dan tidak perlu dilaksanakan. Orang bukan Islam tidak mempunyai alasan untuk takut akan prinsip-prinsip syariah atau undang-undang kerana mereka telah melihat bagaimana berkesannya negeri-negeri Pakatan Rakyat sedang dikawal berbanding dengan negeri-negeri di bawah BN dan juga kerajaan Persekutuan. Laporan tahunan Ketua Audit Negara adalah bukti kepada ini.

Sebagai contoh, jika projek kerajaan bernilai RM230 juta diberikan kepada sebuah syarikat untuk menjalankan industri daging lembu untuk membantu menghasilkan daging lembu murah untuk rakyat syarikat tersebut perlu memastikan bahawa mereka bertanggungjawab kepada kerja-kerja yang diberikan kepada mereka untuk menjalankan industri tersebut. Mesti ada unsur integriti ini di sini. Jika syarikat itu lari dengan wang atau tidak sepenuhnya menghormati kontrak di mana wang rakyat terlibat, syarikat itu telah pergi di luar perimeter yang dibenarkan yang dikehendaki daripadanya dan oleh itu mereka yang terlibat perlu dihukum. Ini sendiri berasal di bawah prinsip syariah. Apabila tiada tindakan diambil terhadap penyeleweng atau terdapat ‘cover-up’ kepada mana-mana kesalahan, ini adalah bertentangan dengan kod syariah. Keadilan mesti diguna pakai dalam mana-mana masyarakat Islam atau bukan Islam.

Begitu juga dengan pembunuhan atau rasuah. Jika seseorang itu dibunuh tidak perlu ada plot licik untuk menyembunyikan semua orang yang bersalah - tanpa mengira siapa orang-orang yang bersalah itu. Mereka perlu bertanggungjawab atas apa yang mereka telah rancangkan. Jika sejumlah besar wang dibayar sebagai komisen atau sogokan untuk mendapatkan peralatan pertahanan untuk negara, rakyat mempunyai hak untuk mengetahui bagaimana dan mengapa penyalahgunaan wang berlaku terhadap pembayar cukai. Pesalah-pesalah itu tidak harus dilepaskan semata-mata kerana kedudukan, hubungan politik atau peribadi, tetapi mereka harus dibawa ke mahkamah dan perbicaraan yang adil harus dilakukan kepada mereka.

Islam adalah agama yang mudah dan pragmatik, tetapi orang Islam sendiri dan beberapa ahli politik membuatnya kelihatan begitu rumit dan kejam. Mereka berbuat demikian untuk motif yang tidak ikhlas supaya mereka terus berkuasa. Dan rakyat sedar akan perkara ini. Negara ini diberkati dengan rakyat pelbagai kaum dan agama. Selagi demokrasi wujud di negara ini orang bukan Islam tidak perlu bimbang mengenai hudud atau prinsip-prinsip syariah. Sentiasa terdapat artikel belas kasihan di dalam Islam serta agama-agama lain untuk semua hidup tanpa rasa takut tetapi secara aman dan harmoni. Malaysia Chronicle

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...